En värre känsla än igår

Känns lite fånigt att jag igår skrev att jag fick en hemsk känsla när jag satt där med tentan som inte hade de frågor jag väntat mig.

Såg slutet på ett Oprah avsnitt idag. Hon var med en man och besökte det beryktade koncentrationslägret i  Auschwitz. För tre år sedan var jag där och gick vid taggtråden och de röda tegelstensväggarna. Alla känslor som jag kände då dök upp när jag såg det igen på tv. Tågrälsen där tågen rullade in fulla av människor som hade forslats som boskap, mot en framtid som skulle bli värre än tågresan. Skjulen  som inte var vindtäta eller stängde ut kylan, hårda sängarna med en filt som försökte hålla kylan ute. Rummen fyllda av väskor, skor, och det värsta: hår. Fullt med hår som rakades av alla människor som kom till lägret.

Den obehagliga känslan som går genom kroppen när man går runt på den där platsen. Ser framför sig vilka scener som utspelat sig där. Det var hemskt att gå in i gaskammaren. Det går inte att föreställa sig vad människorna kände och tänkte under deras sista minutrar i livet innan de dog av gasen.

Det var en jobbig upplevelse, men samtidigt väldigt nyttig. Vi får inte glömma vad som hände. Jag önskar jag kunde säga: vi får inte låta det hända igen. Men tyvärr upphörde inte hatbrotten efter andra världskriget.

Kommentarer
Postat av: Madds

Har du insett att de flesta av dina inlägg innehåller ordet "tenta"... Deprimerande ;P

2006-10-23 @ 22:17:35
URL: http://www.madds.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0